Dasar-dasar Falsafah Hidup Kejawen : Hanggayuh
Kasampurnaning Hurip, Bèrbudi Bawaleksana, Ngudi Sejatining Becik
A. Ketuhanan
1.
Pangeran iku siji, ana ing ngendi papan langgeng,
sing nganakake jagad iki saisine, dadi sesembahane wong sak alam kabeh, nganggo
carane dhewe-dhewe. (Tuhan itu tunggal, ada di mana-mana, yang
menciptakan jagad raya seisinya, disembah seluruh manusia sejagad dengan
caranya masing-masing)
2.
Pangeran iku ana ing ngendi papan, aneng siro uga
ana pangeran, nanging aja siro wani ngaku pangeran. (Tuhan
ada di mana saja, di dalam dirimu juga ada, namun kamu jangan berani mengaku
sebagai Tuhan)
3.
Pangeran iku adoh tanpa wangenan, cedhak tanpa
senggolan. (Tuhan itu berada jauh namun tidak ada jarak, dekat tidak bersentuhan)
4.
Pangeran iku langgeng, tan kena kinaya ngapa,
sangkan paraning dumadi. (Tuhan itu abadi dan tak bisa diperumpamakan,
menjadi asal dan tujuan kehidupan)
5.
Pangeran iku bisa mawujud, nanging wewujudan iku
dudu Pangeran. (Tuhan itu bisa mewujud namun perwujudannya bukan
Tuhan)
6.
Pangeran iku kuwasa tanpa piranti, akarya alam
saisine, kang katon lan kang ora kasat mata. (Tuhan berkuasa tanpa alat dan
pembantu, mencipta alam dan seluruh isinya, yang tampak dan tidak tampak)
7.
Pangeran iku ora mbedak-mbedakake kawulane. (Tuhan itu
tidak membeda-bedakan (pilih kasih) kepada seluruh umat manusia)
8.
Pangeran iku maha welas lan maha asih, hayuning
bawana marga saka kanugrahaning Pangeran. (Tuhan Maha Belas-Kasih, bumi
terpelihara berkat anugrah Tuhan)
9.
Pangeran iku maha kuwasa, pepesthen saka karsaning
Pangeran ora ana sing bisa murungake. (Tuhan itu Mahakuasa, takdir ditentukan atas
kehendak Tuhan, tiada yang bisa membatalkan kehendak Tuhan)
10. Urip iku
saka Pangeran, bali marang Pangeran. (Kehidupan berasal dari Tuhan dan
akan kembali kepada Tuhan)
11. Pangeran
iku ora sare. (Tuhan tidak pernah tidur)
12. Beda-beda
pandumaning dumadi. (Tuhan membagi anugrah yang
berbeda-beda)
13. Pasrah
marang Pangeran iku ora ateges ora gelem nyambut gawe, nanging percaya yen
Pangeran iku maha Kuwasa. Dene kasil orane apa kang kita tuju kuwi saka
karsaning Pangeran. (Pasrah kepada Tuhan bukan berarti enggan bekerja,
namun percaya bahwa Tuhan Menentukan)
14. Pangeran
nitahake sira iku lantaran biyung ira, mulo kudu ngurmat biyung ira. (Tuhan
mencipta manusia dengan media ibumu, oleh sebab itu hormatilah ibumu)
15. Sing bisa
dadi utusaning Pangeran iku ora mung jalma manungsa wae. (Yang
bisa menjadi utusan Tuhan bukan hanya manusia saja)
16. Purwa
madya wasana. (zaman awal/ sunyaruri, zaman tengah/ mercapada,
zaman akhir/ keabadian)
17. Owah
gingsiring kahanan iku saka karsaning Pangeran kang murbeng jagad.
(Berubahnya keadaan itu atas kehendak Tuhan yang mencipta alam)
18. Ora ana
kasekten sing madhani pepesthen awit pepesthen iku wis ora ana sing bisa
murungake. (Tak ada kesaktian yang menyamai takdir Tuhan, sebab takdir itu tidak
ada yang bisa membatalkan)
19. Bener kang
asale saka Pangeran iku lamun ora darbe sipat angkara murka lan seneng gawe
sangsaraning liyan. (Bener yang menurut Tuhan itu bila tidak memiliki
sifat angkara murka dan gemar membuat kesengsaraan orang lain)
20. Ing donya
iki ana rong warna sing diarani bener, yakuwi bener mungguhing Pangeran lan
bener saka kang lagi kuwasa. (Kebenaran di dunia ada dua macam, yakni benar
menurut Tuhan dan benar menurut penguasa)
21. Bener saka
kang lagi kuwasa iku uga ana rong warna, yakuwi kang cocok karo benering
Pangeran lan kang ora cocok karo benering Pangeran. (Benar
menurut penguasa juga memiliki dua macam jenis yakni cocok dengan kebenaran
menurut Tuhan dan tidak cocok dengan kebenaran Tuhan)
22. Yen cocok
karo benering Pangeran iku ateges bathara ngejawantah, nanging yen ora cocok
karo benering Pangeran iku ateges titisaning brahala. (Kebenaran
yang sesuai dengan kebenaran menurut Tuhan, itu berarti tuhan yang mewujud,
namun bila tidak sesuai dengan kebenaran menurut Tuhan, berarti penjelmaan
angkara)
23. Pangeran
iku dudu dewa utawa manungsa, nanging sakabehing kang ana iki uga dewa lan
manungsa asale saka Pangeran. (Tuhan itu bukan dewa atau manusia, namun segala
yang ada (dewa dan manusia) adanya berasal dari Tuhan.
24. Ala lan
becik iku gandengane, kabeh kuwi saka karsaning Pangeran. (Keburukan
dan kebaikan merupakan satu kesatuan, semua itu sudah menjadi rumus/kehendak
Tuhan)
25. Manungsa
iku saka dating Pangeran mula uga darbe sipating Pangeran. (Manusia
berasal dari zat Tuhan, maka manusia memiliki sifat-sifat Tuhan)
26. Pangeran
iku ora ana sing Padha, mula aja nggambar-nggambarake wujuding Pangeran. (Tidak
ada yang menyerupai Tuhan, maka janganlah melukiskan dan menggambarkan
wujud tuhan)
27. Pangeran
iku kuwasa tanpa piranti, mula saka kuwi aja darbe pangira yen manungsa iku
bisa dadi wakiling Pangeran. (Tuhan berkuasa tanpa perlu pembantu, maka jangan
menganggap manusia menjadi wakil Tuhan di bumi)
28. Pangeran
iku kuwasa, dene manungsa iku bisa. (Tuhan itu Mahakuasa, sementara itu manusia
hanyalah bisa)
29. Pangeran
iku bisa ngowahi kahanan apa wae tan kena kinaya ngapa. (Tuhan
mampu merubah keadaan apa saja tanpa bisa dibayangkan/perumpamakan)
30. Pangeran
bisa ngrusak kahanan kang wis ora diperlokake, lan bisa gawe kahanan anyar kang
diperlokake. (Tuhan mampu merusak keadaan yang tidak diperlukan
lagi, dan bisa membuat keadaan baru yang diperlukan)
31. Watu kayu
iku darbe dating Pangeran, nanging dudu Pangeran. (Batu dan
kayu adalah milik zat Tuhan, namun bukanlah Tuhan)
32. Manungsa
iku bisa kadunungan dating Pangeran, nanging aja darbe pangira yen manungsa mau
bisa diarani Pangeran. (Di dalam manusia dapat bersemayam zat tuhan, akan
tetapi jangan merasa bila manusia boleh disebut Tuhan)
33. Titah alus
lan titah kasat mata iku kabeh saka Pangeran, mula aja nyembah titah alus
nanging aja ngina titah alus. (Makhluk halus dan makhluk kasar/wadag
semuanya berasal dari tuhan, maka dari itu jangan menyembah makhluk halus,
namun juga jangan menghina makluk halus)
34. Samubarang
kang katon iki kalebu titah kang kasat mata, dene liyane kalebu titah alus. (Semua
yang tampak oleh mata termasuk makhluk kasat mata, sedangkan lainnya termasuk
makhluk halus)
35. Pangeran
iku menangake manungsa senajan kaya ngapa. (Tuhan memenangkan manusia
walaupun seperti apa manusia itu)
36. Pangeran
maringi kawruh marang manungsa bab anane titah alus mau. (Tuhan
memberikan pengetahuan kepada manusia tentang eksistensi makhluk halus)
37. Titah alus
iku ora bisa dadi manungsa lamun manungsa dhewe ora darbe penyuwun marang
Pangeran supaya titah alus mau ngejawantah. (Makhluk halus tidak bisa menjadi
manusia bila manusia tidak punya permohonan kepada Tuhan agar makhluk halus
menampakkan diri)
38. Sing sapa
wani ngowahi kahanan kang lagi ana, iku dudu sadhengah wong, nanging minangka
utusaning Pangeran. (Siapa yang berani merubah keadaan yang terjadi,
bukanlah sembarang orang, namun sebagai “utusan” tuhan)
39. Sing sapa
gelem nglakoni kabecikan lan ugo gelem lelaku, ing tembe bakal tampa
kanugrahaning Pangeran. (Siapa saja yang bersedia melaksanakan
kebaikan dan juga mau “lelaku” prihatin, kelak akan memperoleh anugrah tuhan)
40. Sing sapa
durung ngerti lamun piyandel iku kanggo pathokaning urip, iku sejatine durung
ngerti lamun ana ing donyo iki ono sing ngatur. (siapa
yang belum paham, lalu menganggap sipat kandel itu sebagai rambu-rambu hidup,
yang demikian itu sesungguhnya belum memahami bila di dunia ini ada yang
mengatur)
41. Sakabehing
ngelmu iku asale saka Pangeran kang Mahakuwasa. (Semua
ilmu berasal dari Tuhan yang Mahakuasa)
42. Sing sapa
mikani anane Pangeran, kalebu urip kang sempurna. (Siapa
yang mengetahui adanya Tuhan, termasuk hidup dalam kesempurnaan).
B. Kebatinan
1.
Dumadining sira iku lantaran anane bapa biyung ira. (Lahirnya
manusia karena berkat adanya kedua orang tua)
2.
Manungsa iku kanggonan sipating Pangeran. (Di
dalam manusia tedapat sifat-sifat Tuhan)
3.
Titah alus iku ana patang warna, yakuwi kang bisa
mrentah manungsa nanging ya bisa mitulungi manungsa, kapindho kang bisa mrentah
manungsa nanging ora mitulungi manungsa, katelu kang ora bisa mrentah manungsa
nanging bisa mitulungi manungsa, kapat kang ora bisa mrentah manungsa nanging
ya ora bisa mrentah manungsa.
(Makhluk
halus ada empat macam, pertama ; yang bisa memerintah manusia namun bisa juga
menolong manusia. Kedua; yang bisa memerintah manusia namun tidak bisa menolong
manusia. Ketiga ; yang tidak bisa memerintah manusia namun bisa menolong
manusia. Keempat ; yang tidak bisa memerintah manusia
namun juga tak bisa diperintah manusia.
4.
Lelembut iku ana rong warna, yakuwi kang nyilakani
lan kang mitulungi. (Makhluk halus ada dua macam; yang mencelakai dan
yang menolong)
5.
Guru sejati bisa nuduhake endi lelembut sing
mitulungi lan endi lelembut kang nyilakani. (Guru Sejati bisa memberikan
petunjuk mana makhluk halus yang bisa menolong dan mana yang mencelakakan)
6.
Ketemu Gusti iku lamun sira tansah eling.
(“Bertemu” Tuhan dapat dicapai dengan cara selalu eling)
7.
Cakra manggilingan.
(Kehidupan manusia akan seperti roda yang selalu berputar, kadang di bawah
kadang di atas. Hukum sebab akibat dan memungkinkan terjadi penitisan)
8.
Jaman iku owah gingsir. (Zaman
akan selalu mengalami perubahan)
9.
Gusti iku dumunung ana atining manungsa kang becik,
mulo iku diarani Gusti iku bagusing ati. (Tuhan berada di dalam hati
manusia yang baik, oleh sebab itu disebut Gusti (bagusing ati)
10. Sing sapa
nyumurupi dating Pangeran iku ateges nyumurupi awake dhewe. Dene kang durung
mikani awake dhewe durung mikani dating Pangeran. (Siapa
yang mengetahui zat Tuhan berarti mengetahui dirinya sendiri. Sedangkan bagi
yang belum memahami jati dirinya sendiri maka tidak mengetahui pula zat Tuhan)
11. Kahanan
donya ora langgeng, mula aja ngegungake kesugihan lan drajat ira, awit samangsa
ana wolak-waliking jaman ora ngisin-ngisini. (Keadaan dunia tidaklah abadi,
maka jangan mengagungkan kekayaan dan derajat pangkat, sebab bila sewaktu-waktu
terjadi zaman serba berbalik tidak menderita malu)
12. Kahanan
kang ana iki ora suwe mesthi ngalami owah gingsir, mula aja lali marang
sapadha-padhaning tumitah. (Keadaan yang ada sekarang ini tidak akan
berlangsung lama pasti akan mengalami perubahan, maka dari itu janganlah lupa
kepada sesama makhluk hidup ciptaan Tuhan)
13. Lamun sira
kepengin wikan marang alam jaman kelanggengan, sira kudu weruh alamira pribadi.
Lamun sira durung mikan alamira pribadi adoh ketemune. (Bila
kamu ingin mengetahui alam di zaman kelanggengan. Kamu harus memahami alam jati
diri (jagad alit), bila kamu belum paham jati dirimu, maka akan sulit untuk
menemukan (alam kelanggengan)
14. Yen sira
wus mikani alamira pribadi, mara sira mulanga marang wong kang durung wikan.
(Jika kamu sudah memahami jati diri, maka ajarilah orang-orang yang belum
memahami)
15. Lamun sira
wus mikani alamira pribadi, alam jaman kelanggengan iku cedhak tanpa senggolan,
adoh tanpa wangenan. (Bila kamu sudah mengetahui sejatinya diri pribadi,
tempat zaman kelanggengan itu seumpama dekat tanpa bersentuhan, jauh tanpa
jarak)
16. Lamun sira
durung wikan alamira pribadi mara takono marang wong kang wus wikan.
(Bila anda belum paham jati diri pribadi, datang dan tanyakan kepada
orang yang telah paham)
17. Lamun sira
durung wikan kadangira pribadi, coba dulunen sira pribadi. (Bila
anda belum paham saudaramu yang sejati, carilah hingga ketemu dirimu pribadi)
18. Kadangira
pribadi ora beda karo jeneng sira pribadi, gelem nyambut gawe. (“Saudara
sejati” mu tidak berbeda dengan diri pribadimu, bersedia bekerja)
19. Gusti iku
sambaten naliko sira lagi nandang kasangsaran. Pujinen yen sira lagi nampa
kanugrahaning Gusti. (Pintalah Tuhan bila anda sedang menderita
kesengsaraan, pujilah bila anda sedang menerima anugrah)
20. Lamun sira
pribadi wus bisa caturan karo lelembut, mesthi sira ora bakal ngala-ala marang
wong kang wus bisa caturan karo lelembut. (Bila anda sudah bisa
bercakap-cakap dengan makhluk halus, pasti anda tidak akan menghina dan mencela
orang yang sudah bisa bercakap-cakap dengan makhluk halus)
21. Sing sapa
nyembah lelembut iku keliru, jalaran lelembut iku sejatine rowangira, lan ora
perlu disembah kaya dene manembah marang Pangeran.
(Siapa yang menyembah lelembut adalah tindakan keliru, sebab lelembut
sesungguhnya teman mu sendiri)
22. Weruh
marang Pangeran iku ateges wis weruh marang awake dhewe, lamun durung weruh
awake dhewe, tangeh lamun weruh marang Pangeran. (Memahami
tuhan berarti sudah memahami diri sendiri, jika belum memahami jati diri,
mustahil akan memahami Tuhan)
23. Sing sapa
seneng ngrusak katentremane liyan bakal dibendu dening Pangeran lan diwelehake
dening tumindake dhewe. (Siapa yang gemar merusak ketentraman orang lain,
pasti akan dihukum oleh Tuhan dan dipermalukan oleh perbuatannya sendiri)
24. Lamun ana
janma ora kepenak, sira aja lali nyuwun pangapura marang Pangeranira, jalaran
Pangeranira bakal aweh pitulungan. (Walaupun mengalami zaman susah, namun janganlah
lupa mohon ampunan kepada Tuhan, sebab Tuhan akan memberikan pertolongan)
25. Gusti iku
dumunung ana jeneng sira pribadi, dene ketemune Gusti lamun sira tansah eling. (Tuhan
ada di dalam diri pribadi, dapat anda ketemukan dengan cara selalu eling)
C.
Filsafat
Kemanusiaan
1.
Rame ing gawe sepi ing pamrih, memayu hayuning
bawana. (Giat bekerja/membantu dengan tanpa pamrih, memelihara alam semesta
/mengendalikan nafsu)
2.
Manungsa sadrema nglakoni, kadya wayang umpamane. (Manusia
sekedar menjalani apa adanya, seumpama wayang)
3.
Ati suci marganing rahayu. (Hati
yang suci menjadi jalan menuju keselamatan jiwa dan raga)
4.
Ngelmu kang nyata, karya reseping ati.
(Ilmu yang sejati, membuat tenteram di hati)
5.
Ngudi laku utama kanthi sentosa ing budi.
(Menghayati perilaku mulia dengan budi pekerti luhur)
6.
Jer basuki mawa beya. (Setiap
usaha memerlukan beaya)
7.
Ala lan becik dumunung ana awake dhewe.
(Kejahatan dan kebaikan terletak di dalam diri pribadi)
8.
Sing sapa lali marang kebecikaning liyan, iku kaya
kewan. (Siapa yang lupa akan amal baik orang lain, bagaikan binatang)
9.
Titikane aluhur, alusing solah tingkah budi bahasane
lan legawaning ati, darbe sipat berbudi bawaleksana.
(Ciri khas orang mulia yakni, perbuatan dan sikap batinnya halus , tutur
kata yang santun, lapang dada, dan mempunyai sikap wibawa luhur budi
pekertinya)
10. Ngunduh
wohing pakarti. (Orang dapat menerima akibat dari ulahnya
sendiri)
11. Ajining
dhiri saka lathi lan budi. (Berharganya diri pribadi tergantung ucapan
dan akhlaknya)
12. Sing sapa
weruh sadurunge winarah lan diakoni sepadha-padhaning tumitah iku kalebu
utusaning Pangeran. (Siapa yang mengetahui sebelum terjadi dan
diakui sesama manusia, ia termasuk utusan tuhan)
13. Sing sapa
durung wikan anane jaman kelanggengan iku, aja ngaku dadi janma linuwih. (Siapa
yang belum paham adanya zaman keabadian, jangan mengaku menjadi orang linuwih)
14. Tentrem
iku saranane urip aneng donya. (Ketenteraman adalah sarana menjalani
kehidupan di dunia)
15. Yitna
yuwana lena kena. (Eling waspdha akan selamat, yang lengah akan
celaka)
16. Ala ketara
becik ketitik. (Yang jahat maupun yang baik pasti akan terungkap
juga)
17. Dalane
waskitha saka niteni. (Cara agar menjadi awas, adalah berawal dari
sikap cermat dan teliti)
18. Janma tan
kena kinira kinaya ngapa. (Manusia sulit diduga dan dikira)
19. Tumrap
wong lumuh lan keset iku prasasat wisa, pangan kang ora bisa ajur iku kena
diarani wisa, jalaran mung bakal nuwuhake lelara. (Bagi
manusia, fakir dan malas menjadi bisa/racun, makanan yang tak bisa hancur dapat
disebut sebagai bisa/racun, sebab hanya akan menimbulkan penyakit)
20. Klabang
iku wisane ana ing sirah. Kalajengking iku wisane mung ana pucuk buntut. Yen
ula mung dumunung ana ula kang duwe wisa. Nanging durjana wisane dumunung ana
ing sekujur badan. (Racun bisa Lipan terletak di kepala, racun bisa
kalajengking ada di ujung ekor, racun bisa ular hanya ada pada ular yang
berbisa, namun manusia durjana racun bisanya ada di sekujur badan)
21. Geni murub
iku panase ngluwihi panase srengenge, ewa dene umpama ditikelake loro, isih
kalah panas tinimbang guneme durjana. (Nyala api panasnya melebihi panas matahari, namun
demikian umpama panas dilipatgandakan, masih kalah panas daripada ucapan orang
durjana)
22. Tumprape
wong linuwih tansah ngundi keslametaning liyan, metu saka atine dhewe. (Bagi
orang linuwih selalu berupaya menjaga keselamatan untuk sesama, yang keluar
dari niat suci diri pribadi)
23. Pangucap
iku bisa dadi jalaran kebecikan. Pangucap uga dadi jalaraning pati,
kesangsaran, pamitran. Pangucap uga dadi jalaraning wirang. (Ucapan
itu dapat menjadi sarana kebaikan, sebaliknya ucapan bisa pula menyebabkan
kematian, kesengsaraan. Ucapan bisa menjadi penyebab menanggung malu)
24. Sing bisa
gawe mendem iku: 1) rupa endah; 2) bandha, 3) dharah luhur; 4) enom umure. Arak
lan kekenthelan uga gawe mendem sadhengah wong. Yen ana wong sugih, endah
warnane, akeh kapinterane, tumpuk-tumpuk bandhane, luhur dharah lan isih enom
umure, mangka ora mendem, yakuwi aran wong linuwih. (Penyebab
orang menjadi lupa diri adalah : gemerlap hidup, harta, kehormatan, darah muda.
Arak dan minuman juga membuat mabuk sementara orang. Namun bila ada orang kaya,
tampan rupawan, banyak kepandaiannya, hartanya melimpah, terhormat, dan masih
muda usia, namun semua itu tidak membuat lupa diri, itulah orang linuwih)
25. Sing sapa
lena bakal cilaka. (Siapa terlena akan celaka)
26. Mulat
salira, tansah eling kalawan waspada. (Jadi orang harus selalu mawas diri, eling
dan waspadha)
27. Andhap
asor.
(Bersikap sopan dan santun)
28. Sakbegja-begjane
kang lali luwih begja kang eling klawan waspada.
(Seberuntungnya orang lupa diri, masih lebih beruntung orang yang eling dan
waspadha)
29. Sing sapa
salah seleh. (Siapapun yang bersalah akan menanggung celaka)
30. Nglurug
tanpa bala, menang tanpa ngasorake. (Bertanding tanpa bala bantuan)
31. Sugih ora
nyimpen. (Orang kaya namun dermawan)
32. Sekti
tanpa maguru. (Sakti tanpa berguru, alias dengan menjalani laku
prihatin yang panjang)
33. Menang
tanpa ngasorake. (Menang tanpa menghina)
34. Rawe-rawe
rantas malang-malang putung. (Yang mengganggu akan lebur, yang menghalangi akan
hancur)
35. Mumpung
anom ngudiya laku utama. (Selagi muda berusahalah selalu berbuat baik)
36. Yen sira
dibeciki ing liyan, tulisen ing watu, supaya ora ilang lan tansah kelingan. Yen
sira gawe kebecikan marang liyan tulisen ing lemah, supaya enggal ilang lan ora
kelingan. (Jika kamu menerima kebaikan orang lain, tulislah di atas batu
supaya tidak hilang dari ingatan. Namun bila kamu berbuat baik kepada orang
lain hendaknya ditulis di atas tanah, supaya segera hilang dari ingatan)
37. Sing sapa
temen tinemu. (Siapa yang bersungguh-sungguh akan berhasil)
38. Melik
nggendhong lali. (Pamrih menyebabkan lupa diri)
39. Kudu
sentosa ing budi. (Harus selamat ke dalam jiwa)
40. Sing
prasaja. (Menjadi orang harus bersikap sabar)
41. Balilu tau
pinter durung nglakoni. (Orang bodoh yang sering mempraktekan, kalah pandai
dengan orang pinter namun belum pernah mempraktekan)
42. Tumindak
kanthi duga lan prayogo. (Bertindak dengan penuh hati-hati dan teliti/tidak
sembrono)
43. Percaya
marang dhiri pribadi. (Bersikaplah percaya diri)
44. Nandur
kebecikan. (Tanamlah selalu kebaikan)
45. Janma
linuwih iku bisa nyumurupi anane jaman kelanggengan tanpa ngalami pralaya
dhisik. (Manusia linuwih adalah dapat mengetahui adanya zaman keabadian tanpa
harus mati lebih dulu)
46. Sapa kang
mung ngakoni barang kang kasat mata wae, iku durung weruh jatining Pangeran. (Siapa
yang hanya mengakui hal-hal kasat mata saja, itulah orang yang belum memahami
sejatinya Tuhan)
47. Yen sira
kasinungan ngelmu kang marakake akeh wong seneng, aja sira malah rumangsa
pinter, jalaran menawa Gusti mundhut bali ngelmu kang marakake sira kaloka iku,
sira uga banjur kaya wong sejene, malah bisa aji godhong jati aking. (Bila
anda mendapat anugrah ilmu yang membuat banyak orang senang, janganlah kamu
merasa pintar, sebab apabila Tuhan mengambil lagi ilmu yang menyebabkan anda
terkenal itu, anda akan menjadi orang biasa lagi, malah lebih bermanfaat daun
yang kering)
48. Sing sapa
gelem gawe seneng marang liyan, iku bakal oleh wales kang luwih gedhe katimbang
apa kang wis ditindakake. (Barang siapa gemar membuat orang lain bahagia,
anda akan mendapatkankan balasan yang lebih besar dari apa yang telah anda
lakukan)
No comments:
Post a Comment